
 
236 Massachusetts Avenue, NE, Suite 305 Washington, DC 20002   

TEL 202.547.3633 • FAX 202.547.3634   

 E-MAIL isis@isis-online.org • www.isis-online.org 

 

 

Flawed Analysis by Robert Kelley in IHS Jane’s 360 
 
By Institute for Science and International Security  
 
August 13, 2015 
 
Robert Kelley has written a misleading, inaccurate report in IHS Jane’s 360 about a suspect site 
at the Parchin military complex and our institute’s analysis of that site.   
 
Kelley is wrong about the most obvious fact of this case.  U.S. intelligence, subsequently 
confirmed by ISIS with satellite imagery, detected renewed activity at the site after many weeks 
of almost no activity there.  This activity triggered concern that Iran may be trying to sanitize 
the site prior to the taking of environmental samples aimed at helping determine if Iran had 
conducted nuclear weapons related work at the site with high explosives.  The suspect activity 
is alleged to have likely involved a specialized neutron initiator made from small quantities of 
deuterium and uranium.    
 
Kelley tries to dispute that the site we have identified as the suspect building is the one of 
interest to the International Atomic Energy Agency (IAEA).  If he, or the editors of Jane’s, had 
asked, we would have told him that before we first published in 2012 on this site, we confirmed 
that the building we identified was the right one with a senior IAEA official.  Subsequently, 
many government officials have also confirmed the site as the correct one.  Does anyone 
believe that if we had identified the wrong site in early 2012 no one would have pointed out 
such a mistake by now?  Kelley offers no proof for his implied claim.  One has to wonder if 
Jane’s reviews its work or is prone to accepting unsubstantiated, substandard analysis.  
 
Kelley misrepresents a report in Bloomberg that revealed that the U.S. intelligence community 
had identified new activity at the Parchin site and was concerned about that activity.  Members 
of Congress who were briefed on the matter by intelligence officials confirmed the activity and 
the concern publicly.  This is all part of the public record that Kelley chooses to ignore, 
attributing it to a “leak.”   
 
The modifications at the Parchin site occurred after the IAEA asked to go there in early 2012.  
Kelley has asserted for several years that concern that this could be sanitization activity is 
unjustified.  The IAEA certainly rejects his assertions and has regularly published its concern 
that Iran’s activities at Parchin are undermining its ability to conduct verification at the site and 

http://www.janes.com/article/53614/satellite-imagery-undermines-claims-that-iran-is-sanitising-parchin-facility
http://www.bloombergview.com/articles/2015-08-05/iran-already-sanitizing-parchin-nuclear-site-intel-warns


 

  ISIS REPORT                                                                                                                                                 2 | P a g e  

 

has repeatedly asked for access.1  We reject Kelley’s claims as unfounded and moreover find 
them motivated by a bias that permeates his work related to the IAEA.   
 
Kelley also assumes that no matter what the Iranians do at this site, the IAEA can use 
environmental sampling to find traces of uranium, if any was used in nuclear weapons-related 
activities.  But he knows from his experience at the IAEA that actual cases are not always so 
clear or definite.  He sarcastically refers to the Syrian environmental sampling case, which by 
the way, he for years has cast doubt on the notion that it was a reactor.  He must therefore 
believe that the environmental sampling was likely wrong in this case.     
 
But Kelley mentions the certainty of environmental sampling for a bizarre reason.  He asserts 
that Iran knows it cannot fool the IAEA and thus would never try, implying that all its 
modification activities must be innocent.  But let’s look at that claim.  Kelley would have the 
reader believe that after the IAEA asked to visit the site, Iran decided to conduct extensive 
modifications to that site; a site by the way which had been unused for years.  Iran then 
decided to refuse repeatedly the IAEA access.  It had earlier allowed IAEA access to Parchin, but 
to a different part of the site, so the precedent of access was already established.   
 
Moreover, Iran has sanitized other sites, such as at Kalaye Electric and Lavisan-Shian.  Only a 
mistake by Iran in its extensive sanitization activities at Kalaye Electric allowed the IAEA to 
detect enriched uranium at this site.  And nothing was detected at Lavisan because Iran took 
down the building and scraped the ground before building a sports facility there.  Iran has not 
been afraid to try to deceive the IAEA and seek to, or actually defeat, environmental sampling 
in the past.   
 
With regards to the activities at the site, Kelley tries to downplay them but we disagree with his 
satellite imagery analysis.  So apparently do the U.S. intelligence officials who briefed the Hill on 
the Iran nuclear deal.  For example, Kelley claims that two vehicles at the suspect site are 
probably a sedan and a Jeep, but even Iran has acknowledged that these vehicles are related to 
road construction.  A sedan and Jeep do not fall into that category.  Iran claims that the vehicles 
just happen to be at the suspect site but are needed for road work at a dam three kilometers 
north.  
 
Given the large number of places between the suspect site and the dam where these vehicles 
could have been parked, we asked if Iran’s claim makes sense.  We provided an example of a 
parking lot with 20 vehicles midway between the dam and the suspect site that would have 
been just as suitable for parking the vehicles at the suspect site and would not have raised any 
suspicion.  Jonathan Tirone at Bloomberg Business initially claimed in a report that we called 
this parking lot north of the suspect site a site of concern.  We did not.  Tirone confused the 
suspect site with this parking lot.  The editors of Bloomberg on August 13 informed us in an e-
mail of their intention to correct the story and add our concerns.  But in that piece, Kelley 

                                                           
1 See for example the following four IAEA Director General Iran Safeguards Reports: GOV/2012/55, GOV/2013/6, 

GOV/2013/27, and GOV/2015/58.  These reports are available on our website, www.isis-online.org.  

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-11/concern-about-iran-s-parchin-facility-not-supported-by-images
http://www.isis-online.org/


 

  ISIS REPORT                                                                                                                                                 3 | P a g e  

 

misrepresented the significance of this parking lot by implying that analysis of imagery of it is 
relevant to discussions of renewed activity at the suspect site.  
 
Kelley also alleges that a U.S. intelligence leak was part of “co-ordinated attempt to undermine 
confidence that Iran will adhere to its commitments” under the Joint Comprehensive Plan of 
Action.  But we are neutral on the deal, and were not privy to any leak, only reporting on what 
we saw in images that corroborated with the intelligence briefing to Congress.  Moreover, we 
have chosen to focus on strengthening weaknesses in the deal if it is adopted.  The U.S. 
intelligence officials who briefed Congress on the part of the Obama administration can hardly 
be called opponents of the deal.  Again, Kelley is guessing and guessing wrong. 
 
Getting to the bottom of what happened at the Parchin site and other issues related to the 
possible military dimensions of Iran’s nuclear programs is a critical part of the implementation 
of the JCPOA.  Kelley’s misguided and fumbled effort only spreads misinformation and 
complicates that implementation. 
 


